#3 RUMAH BOT TASIK KENYIR - AIR TERJUN LASIR

Sampai saja kami di Jeti Air Terjun Lasir pukul 11.30, kami pun terus pergi mandi di air terjun yang jaraknya lebih kurang 70 meter dari jeti tetapi cukup memenatkan sebab kena panjat tangga batu dan kayu yang tinggi dan curam. Kira-kira macam jungle tracking jugaklah. Tetapi dari segi keselamatannya agak terjamin. Memang kolam air terjun ni luas, dalam dan tersangatlah sejuknya macam mandi dalam air batu. Saya beberapa kali mengalami kejang otot yang saya tidak pernah alami mandi air terjun di tempat lain.

Kelihatan air terjun Lasir dari kejauhan


Kolam air terjun yang luas dan dalam. Airnya jernih kebiruan.
Jambatan gantung ini juga disediakan untuk pengunjung menikmati alam flora dan fauna.


Pandangan air terjun dari dekat.


Sebahagian dari keluarga bersiap sedia untuk berendam di dalam air batu


Yang tengah tersengih tu isteri saya.


PERHATIAN: Kami dinasihatkan oleh dreba bot untuk menggunakan jaket keselamatan ketika mandi di dini. Saya rasa patut pun menggunakan jaket ni sebab i. Airnya yang dalam ii. Airnya yang terlalu sejuk boleh menyebabkan kejang otot iii. Dengan menggunakan jakrt ini anda boleh berada di dalam air yang agak lama sebab sentiasa terapung.


Nampak tak 2 ketul batu besar di dalam air tu...
Jika anda berdiri di atasnya, permukaan air tu sebenarnya hingga ke paras dada.


Dua orang anak saya. Yang baju hitam tu abangnya sedang memikirkan camana nak tangkap ikan dalam air tu... adiknya pula sedang menyelam mencari ikan. Lihatlah betapa dalam dan jernihnya air tu...


Jambatan gantung merentasi kolam air terjun...


Pondok juga disediakan untuk bersantai...


Dua orang drebar bot kami yang sedang memancing anak ikan tengas untuk di jadikan umpan memancing kami. Mereka menggunakan roti untuk mengail anak ikan tengas ini dan berjaya menagkap 30 ekor semuanya. Daripada salah seekor anak ikan tengas inilah saya dapat menaikkan seekor ikan sebarau seberat 700gm dari atas bot kami.